Včera som mal dlhý telefonický rozhovor so spolužiačkou, ktorej prácou – alebo skôr poslaním – je bojovať za obete vojnových zločinov na medzinárodných súdoch. Rozprávali sme sa o rôznych témach, od stretávky cez Gretu Thunberg až po zdravú výživu. Prišla reč aj na alkohol.
Ako bývalý alkoholik a stále nie celkom abstinent, som spomenul názor môjho obľúbeného filozofa Christophera Hitchensa: „Alkohol robí ľudí menej nudnými.“ Rozvinul som to tvrdením, že po alkohole sa často povedia veci, ktoré by inak ostali nevyslovené, aj keď by povedané byť mali. Podobne sa urobia veci, ktoré by inak spravené neboli, no mali by byť. Inými slovami, alkohol nám dodá odvahu povedať a spraviť to, čo v hĺbke duše naozaj chceme.
Dodal som, že alkohol pije viac alebo menej príležitostne takmer každý, ale závislosťou trpí len možno 10-15 % ľudí – slabé kusy. A teraz kontra spolužiačky Kláry:
„Nemyslím si, že by bol alkohol zvlášť neŠkodný, a to preto, ako besne ho propagujú médiá. Keď je niečo tak silno propagované, tak to smrdí. To je pravidlo.“
S Klárou sme pokračovali v intenzívnej debate, ktorá skončila až niekedy pred polnocou. Šiel som spať ale mozog mi to ešte najmenej 4 hodiny nechcel dovoliť. A niečo vyhútal, potvora. Vravím si : Tých reklámna chlast až tak veľa nie je. Tak o aká besná propagácia?“
Potom mi to docvaklo. Pred pár rokmi som sa bavil so známym, alkoholikom. Pýtal sa ma na tipy na dobré seriály, lebo vedel žeja sa v tom celkom vyznám. Prišiel práve z liečenia a chcel niečo vtipné, no zároveň sa mal vyhýbať myšlienkam na alkohol, čo mu odporučili na liečení.
Navrhol som mu asi 20 sitkomov, ale viac ako polovica z nich mala problém – hlavná postava bola vysoko funkčný alkoholik. Simpsonovci, Griffinovci, Ako som stretol vašu matku, Rick a Morty, Californication, Futurama… Aj tak ich už všetky videl, tiež sa vyznal.
Vtedy som pochopil, čo Klára myslela „propagáciou“. Nejde o reklamu na konkrétny produkt, ale o skrytú reklamu na alkohol všeobecne. Tieto seriály nám podvedome evokujú predstavu, že život plný alkoholu je tiež životom plným zábavy a dobrodružstiev, za čo patrí vďaka alkoholu. Funkčný alkoholik, ako ich vidíme v sitkomoch, je však len raritou, ktorá hraničí s fantáziou. V skutočnosti je človek, ktorý pije denne, vačšinou plný pasivity a dobrú náladu má len v stále sa skracujúcom momente keď už nie je triezvy, ale ešte nie je úplne opitý.
A teraz k pointe: Prečo to „smrdí“ a prečo má Klára pravdu.
Alkoholu zvyčajne prepadnú nižšie vrstvy spoločnosti a menej často intelektuáli. To nie je pravidlo, len štatistika. Čo sa stane, keď 10-15 % menej vzdelanej populácie trávi voľný čas pitím a prečo je to tragédia?
Tých 15 percent nie sú žiadne „slabé kusy“ ani „spodina“. Raz nám to vysvetlil učiteľ dejepisu na strednej. Pýtali sme sa ho na „hlúpych a agresívnych“ ľudí – na čo sú dobrí? Odpovedal: „To sú veľmi dôležití ľudia. Sú to tí, ktorí vtedy keď ide do tuhého a nespravodlivosť je už neznesiteľná, prví hodia kameňom.“
Predstavte si svet ako dedinu so 100 obyvateľmi. Jeden boháč vlastní polovicu dediny – polovicu domov, patrí mu obchod, a obecný úrad mu zobe z ruky. Boháč má ešte dvoch zbrojnošov – vojaka a policajta. Vyhadzuje jedlo do rieky, zatiaľ čo najchudobnejší, ktorí holdujú alkoholu, často nemajú čo do úst vložiť. Týmto ľuďom sa hneď práci podáva silné sedatívum – alkohol, tak ich ani nenapadne vziať si to, čo je v skutočnosti ich(načo je jednému človeku 30 domov? Logika).
V paralelnom svete by tých 15 ľudí povstalo, dalo zbrojnošom po držke a odovzdalo boháča gilotíne – o čom bola aj Francúzska revolúcia, aj keď sa gilotína spomína až po slobode, rovnosti a bratstve. V našom svete je ale tých 15 ľudí na svojich sedatívach(alkohole), pozerajú futbal v telke, preberajú veci sto krát prebrané a do pollitra syčia slová plné zloby. A boháč sa smeje, akí sú všetci 99ti sprostí, a dojedá tretieho lososa, nasleduje krémeš a zahadzuje do koša polku kuraťa zo včera, lebo sa ho prejedol, tak ako dnes lososa.
Myslím že toto mala Klára na mysli. Oligarchami vlastnené médiá cez glorifikáciu alkoholu podávajú sedatívum tej časti populácie, ktorej úlohou je hodiť prvý kameň. Kameň, ktorý má spustiť udalosti a pomôcť konečne spraviť ďaľší krok v dejinách, v ktorých sa už 4tú dekádu nič(pozitívne) nedeje. Revolúcia.