To čo sa deje posledné roky v spoločnosti, je zaujímavý fenomén. Objektívne sa máme tak dobre ako nikdy, ale nie je to v podstate vôbec cítiť, keď zohľadníme náladu v spoločnosti. Žijeme dlhšie ako kedykoľvek v minulosti, sme bohatší ako kedykoľvek v minulosti, vzdelanejší ako kedykoľvek v minulosti, je tu bezpečnejšie ako kedykoľvek v minulosti atď., ale napriek tomu panuje v spoločnosti blbá nálada. Nedáva to na prvý pohľad zmysel. Keď sa to ale rozmení na drobné, až tak veľmi to neprekvapuje.
Jeden z dôvodov je, že sme neboli NIKDY tak mediálne masírovaní ako dnes. TV, rádio, noviny, sociálne siete atď. Každý kto nežije zámerne na lazoch sa pred tým priehrštím informácii nevie skryť. V médiách platí jedno pravidlo „when it bleeds it leads“ (voľne preložené – ak to krváca ide to prvé = uprednostňujú sa negatívne/negatívno emotívne správy). Prečo? Lebo ľudská psychika je evolučne nastavená sústrediť sa na negatívne informácie. A dáva to zmysel. Predstavte si, že ste lovec – zberač (máme napriek všetkým technologickým výdobytkom stále takmer rovnaké mozgy ako naši predkovia pred 50 000 rokmi) a iný lovec – zberač vám povie zlú správu o tom, kde striehnu dravce, alebo ktorá rastlina je jedovatá a niekto iný sa už otrávil, alebo kde v neďalekej rieke sa niekto utopil. Máte 2 možnosti. Hrať to na optimistu a tieto negatívne informácie odignorovať. Alebo si ich zapamätať a dokonca takéto informácie vyhľadávať. Asi tušíte, kedy mal náš predok väčšiu šancu prežiť. Áno, bolo to vtedy, keď vyhľadával a pamätal si negatívne informácie. Problém nastane, keď takto nastavený mozog transportujete do 21. storočia a bombardujete ho negatívnymi informáciami, ktoré dokonca dobrovoľne preferuje a vyhľadáva. Úplne mu z tých negatívnych informácii prepne. Je totiž veľký rozdiel, či ste niečo negatívne počuli 1-2x mesačne, lebo niekto v tlupe niečo povedal, alebo či niečo negatívne počujete 1-2x za hodinu, lebo v správach (keďže doma sa zriedka niečo negatívne deje) začnú informovať už aj o nešťastiach, ktoré sa stali na opačnej strane planéty, lebo „when it bleeds it leads“. Objektívne videnie sveta budete mať v háji a zaplaví vás nie úplne racionálny, ale pochopiteľný negativizmus.
Čo negativizmus taktiež živý je konzumerizmus. Pred 100 rokmi sme údajne za celý rok videli/počuli toľko reklám ako dnes ZA JEDEN DEŇ. To je nárast o 36 500% !!!!!!! Niet sa čo diviť, že väčšina ľudí je chronicky nespokojná a sústavne majú pocit, že potrebujú viac. Denne byť vystavený doslova tisíckam reklám, to by poznačilo aj najväčšieho budhistu. Proste kapitalizmus vytvoril systém, kde nebyť negatívny a nespokojný je takmer nadľudský výkon. A pritom by to tak nemuselo byť. Tento systém nám sem nebol importovaný nepriateľmi, ale sme sa sami dobrovoľne rozhodli ho akceptovať, živiť a obraňovať. Tak ako sme sa rozhodli ho prijať, môžeme sa rozhodnúť ho odmietnuť. Prvý krok je uvedomiť si, že nám škodí a že by nám bolo asi lepšie bez neho.