Vplyv družstiev v Kanade
Podľa prieskumu je jeden z troch dospelých Kanaďanov členom nejakého družstva a dokonca 61 % z tých, ktorí nie sú členmi, by sa do družstva radi zapojili. Družstvá majú na svoje komunity veľký vplyv a majú aj nákupnú silu, a aj preto sa organizácia Co-operatives and Mutuals Canada (CMC) rozhodla pripraviť a zverejniť sprievodcu pre družstvá, ktoré chcú cielene usmerniť svoje nákupy na iné družstvá.
Tento sprievodca odporúča družstvám vypracovať „jasnú a povzbudzujúcu nákupnú politiku“, ktorá bude obsahovať smernice a usmernenia týkajúce sa ich cieľov. Napríklad ak produkt alebo služba nie je k dispozícii od nejakého iného družstva, CMC odporúča zvážiť nákup od iných dodávateľov, ako sú sociálne podniky, podniky vlastnené miestnymi obyvateľmi, lokálni dodávatelia alebo spoločnosti typu B Corp. (Benefit Corporation je typ firmy, ktorý zdôrazňuje svoju zodpovednosť voči spoločnosti a životnému prostrediu, nie len voči zisku pre svojich akcionárov. B Corp spoločnosti sa zaväzujú dodržiavať vysoké etické a environmentálne normy, a ich hlavným cieľom je vytvárať pozitívny spoločenský a environmentálny vplyv, nielen finančný zisk.).
Cieľom je podporiť princíp spolupráce medzi družstvami a tiež aj starostlivosť o komunitu, nakoľko tieto oblasti patria k základným princípom družstiev. Družstvá aj v Kanade síce fungujú na trhu tak ako aj ostatné spoločnosti, ale ich hlavným cieľom nie je iba dosahovanie zisku. Ich poslaním je „dobrovoľne sa spojiť na uspokojenie spoločných ekonomických, sociálnych a kultúrnych potrieb a ambícií prostredníctvom spoločne vlastneného a demokraticky riadeného podniku”. Družstvá sú väčšinou lokálne podniky, ktoré ponúkajú široký sortiment tovarov a služieb: od potravín, palív, poistenia, finančných služieb až po nábytok, starostlivosť o deti a takmer všetko, čo potrebujete v podnikaní aj v rodinnom živote. Každý nákup od družstva má ekonomický, sociálny, environmentálny a kultúrny dopad. Preto tento sprievodca ponúka cestu, ako môžu družstvá efektívne využiť svoju nákupnú silu a prispieť k budovaniu silnej a inkluzívnej miestnej ekonomiky. Nákupy v družstve totiž nie sú iba ekonomickými transakciami, ale majú potenciál posilniť členstvo, naplniť účel a vytvoriť zdravé komunity bohaté na ľudský, fyzický, ekonomický, kultúrny a sociálny kapitál.
Príklady úspešných družstiev
Úspešným príkladom je napríklad finančné družstvo Assiniboine Credit Union (ACU), ktoré ponúka kompletný sortiment osobných a komerčných bankových produktov a služieb. Má 19 pobočiek a má 139 000 členov. Sociálne nakupovanie má vo svojej DNA. Práve sociálnym nakupovaním chce vytvárať “udržateľnú budúcnosť pre všetkých”. Už takmer 10 rokov pracuje s takou nákupnou politikou, aby podporovalo dodávateľov, ktorí zdieľajú ich hodnoty. Nakupujú v ďalších družstvách, neziskových organizáciách, firmách s certifikátom spravodlivého obchodu, lokálnych firmách a firmách, ktoré podporujú environmentálnu udržateľnosť. V súčasnosti vytvára nástroje a šablóny na verejné obstarávanie a také rámce rozhodovania, ktoré ďalej podporujú ich záväzok nakupovať od spoločensky a udržateľne orientovaných dodávateľov, vrátane iných družstiev. „Týmto spôsobom sa snažíme rozvíjať ekonomiku družstiev,“ hovorí Brendan Reimer, strategický partner pre bankovníctvo založené na hodnotách v ACU.
Ďalším príkladom je The Co-operators, je národným finančným družstvom, ktoré ponúka poistenie a investičné produkty, služby a poradenstvo. Skupina poľnohospodárov založila družstvo v roku 1945, keď tradiční poisťovatelia nespĺňali ich potreby. Dnes má The Co-operators viac ako 600 pobočiek po celej krajine a viac ako 6 000 zamestnancov. „Naše obchodné rozhodnutia sú riadené našimi družstevnými zásadami, takže potreba ziskovosti je vyvážená potrebami našich členov a ich komunít”, tvrdia ľudia v The Co-operators. Sociálny a udržateľný nákup sú „kritickou súčasťou našej celkovej stratégie verejného obstarávania“, hovorí Mary-Jane Jackson, viceprezidentka pre transformáciu podniku v spoločnosti The Co-operators. V družstve zohľadňujú sociálne a environmentálne dopady svojho nákupu, vrátane uhlíkovej stopy, a dávajú prednosť nákupu od družstiev, sociálnych podnikov a iných dodávateľov so spoločenskou hodnotou. Sociálne a udržateľné kritériá sú zahrnuté v ich procesoch a pracujú na tom, aby v budúcnosti boli viac zameraní na merateľné výsledky.
Ďalším z príkladov spomenutých v sprievodcovi je kanadská družstevná kávová pražiareň Just Us! sídliaca v Novom Škótsku, ktorá má podrobnú nákupnú politiku s kritériami a hodnotením dodávateľov, ktorá zahŕňa environmentálne, komunitné a sociálne dopady, miestnych, družstevných alebo Fair trade podnikov a dodržiava práva a dobré pracovné prostredie zamestnancov. Svojou prácou sa zameriavajú na spravodlivosť voči spoločnosti a životnému prostrediu.„Každý dolár je hlasom pre svet, ktorý si želáte“, hovorí jej generálny riaditeľ Joey Pittoello. Just Us! má dlhú históriu nákupu od družstiev, sociálnych podnikov a iných dodávateľov so spoločenskou hodnotou. V družstve majú zamestnanci zdravotné poistenie a dôchodok zabezpečený od spoločnosti The Co-operators, a ich káva a cukor sú získavané od družstiev aplikujúcich fairtrade v Južnej a Strednej Amerike. Fair trade (spravodlivý obchod) je etický obchodný model, ktorý sa snaží zabezpečiť, aby poľnohospodári a pracovníci v rozvojových krajinách dostávali spravodlivú mzdu za svoju prácu a mali lepšie pracovné podmienky. Cieľom fair trade je podporovať udržateľné poľnohospodárstvo a výrobu, ktorá rešpektuje životné prostredie.
Inšpiruje Vás to a pýtate sa prečo nakupovať touto cestou? Odkaz riaditeľa Just Us! je stručný a jasný: ”Družstvá môžu preukázať, že je možné mať demokratické pracovisko a demokratickú ekonomiku.”
Celý sprievodca pre družstvá v Kanade je k dispozícii tu: https://canada.coop/wp-content/uploads/Procurement-Guideline-ENG-v3.pdf
Článok bol pôvodne publikovaný v Družstevných novinách Tradičného družstva, september 2023, so súhlasom redakcie.